یادداشت؛ علیرضا کیهان پور؛‌
تقاضا برای بازمهندسی ارزش گذاری «خاویار»
 
نگارنده با بیش از ده مقاله در خصوص ماهیان غضروفی یا تاس ماهیان دریای خزر به عنوان فسیل زنده با حدود ۳۰۰ میلیون سال قدمت وخاویار تیپ وحشی وهمچنین خاویار تولید شده در مزارع پرورشی ماهیان خاویاری طی سالیان گذشته
Delivery
Delivery
Delivery
Time 1400-10-17 10:18

فاخته- نگارنده با بیش از ده  مقاله در خصوص ماهیان غضروفی یا تاس ماهیان دریای خزر به عنوان فسیل زنده با حدود ۳۰۰ میلیون سال قدمت وخاویار تیپ وحشی وهمچنین خاویار  تولید شده  در مزارع پرورشی ماهیان خاویاری طی سالیان گذشته به عنوان یک ماده مغذی، مقوی وبه عنوان یک میراث تاریخی و تبیین مواد تشکیل دهنده و خواص تقریبا منحصر به فرد آن باب نگارش را تاکنون آغاز کرده و مهم ترین چالش و پارادوکس  این نوع ماهیان و بالطبع خاویار ایران را عدم فرهنگ سازی و نوع رفتارشناسی مخرب و فاقد اعتبار حقیقی از منظر و دیدگاه منسوخ شده ۱۰۰ سال گذشته مبنی بر لوکس بودن آن  پافشاری نموده و متاسفانه این دیدگاه وطرز تلقی از خاویار همچنان در فضای غیر واقعی تنفس وبه حیات  نفس بریده خود ادامه می دهد زیرا در بیش از سه دهه گذشته شرکت های بازرگانی سابق شیلات  و  مادر تخصصی خدمات کشاورزی فعلی به عنوان متولیان غیرتخصصی و فاقد حساسیت و تعصب اداری ومالی از باب تکثیر، صید قانونی و سپس روند پرورشی، چوب حراج و خراج به این روند را سهوی و یا عمدی نواختند و اینک شاهد هستیم که در زمان کنونی قیمت خاویار حداقل ۵۰ درصد از بهای زعفران خراسان و ژله رویال وبره بوم صادراتی زنبورستان های کشور ارزانتر است و پرواز "قیمت یک کیلوگرم زعفران به بهای  حدود ۴۰ میلیون تومان" بر فراز ارزش  ریالی خاویار در جولان است و اینک سوال این است  خاویار ایران باز هم یک محصول لوکس و به قول مشهور و روایت معروف یکصد ساله برای  سفره ومصرف از ما بهتران است؟
پس برای خاویار و به ویژه نوع پرورشی آن باید فرهنگ سازی مطلوب را باز مهندسی نمود.
یک جمله زیبا مانند خاویار طلائی  مانا و جاودان وجود دارد مبنی بر این که برای مشاهده بالنده گی  و پروسه رشد و پیشرفت یک سازمان، شرکت، اتحادیه، تعاونی و تشکل های تخصصی به مدیریت عالی آن کاری نداشته  و لطفا وقت نگذاشته و نگاه نکنید ابتدا به جایگاه روابط عمومی وامور بین الملل آن دقت و نگاه کنید! زیرا جایگاه مدیریتی به گواهی تاریخ " محله وسکونتگاه برو و بیا است" و شاید آن مدیر نگران انتخاب دروس دانشگاهی اش برای ترم بهمن ماه برای تدریس باشد و طوری نشود که از آنجا رانده شده و در اینجا مانده باشد تا زمان مناسب را بخرند  و دیگران، تصمیم گیران اجرایی و احتمالی آینده را پایش و مدیریت نمایند و آب از آب هم تکان نخورد و حاصل این روش و منش ها ارزانی قیمت خاویار در مقابل بهای زعفران و ژله رویال زنبور است.
مدیر وقت شناس شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی کشور، حضور خودتان و جایگاه روابط عمومی اتان دقیقا در کجای لوکیشن (موقعیت)  تغییرات مدیریتی گذشته ، حال و آینده بازار و ارزآوری خاویار  در این برهه زمانی است؟


علیرضا کیهان پور
پژوهشگر رسانه ای

مطالب مرتبط

برچسب ها: خاویار, علیرضا کیهان پور

چاپ
آیا حساب کاربری نداری ؟ ثبت نام کن

ورود به حساب کاربری