فاخته- تاریخ کشاورزی ایران در دوران معاصر شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است که بررسی علمی و مدیریتی و نکات قوّت و ضعف آن در واکاوی انجام وظایف قانونی آن در تامین غذا و پایداری تولیدات متنوع بخش برای آحاد جامعه شاید بتواند حداقل در راستای مقوله راهبردی و بسیار مهم اطلاع رسانی کشاورزی در دوران غُربت و مظلومیت خویش در مقایسه با بخش های صنعت، تجارت و خدمات موثر واقع شده و همه دغدغه مندان این بخش باید بیش از گذشته با قلم و قدم رو به جلوی خویش به ویژه برای نسل جدید آگاهی رسانی و ضرورت بازشناخت اهمیت این بخش در باب تولید، مصرف، سلامت، سفره و...را تحلیل و به روز رسانی کنند.
در چهار دهه اخیر به ترتیب مرحوم ایزدی، زنده یاد شیبانی، سلامتی، زالی، کلانتری، حجتی(دو مقطع تاریخی)، اسکندری، خلیلیان، خاوازی و ساداتی نژاد( وزیر کنونی جهاد کشاورزی) سکاندار وزارتخانه پیش و پس از ادغام بوده (۱۳۵۸- ۱۳۷۹)که البته نیازی به درج دوران سرپرستی موقت سه ماهه عباس کشاورز با معدل سنی فوق بالای نیازمند به ریکاوری جسمی به عنوان پدربزرگ دارای نوه و نتیجه در دولت دوازدهم در کسوت وزیر بودن نیست! زیرا بسیار زمان اندکی در این پُست اجرایی یعنی سرپرست موقت بود.
این بخش دولتی نخستین بار تحت عنوان اداره کل فلاحت و تجارت در سال ۱۲۶۹ طبق مصوبه هیات وزیران تاسیس شد و طی سال های ۱۳۴۶-۱۳۴۷ چهار وزارتخانه کشاورزی، اصلاحات ارضی، منابع طبیعی و تعاون و امور روستاها به تفکیک وظایف عهده دار انجام مسوولیت این بخش شدند.
در سال ۱۳۵۰ وزارت منابع طبیعی منحل و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به وجود آمد و در ادامه در سال ۱۳۵۶ از ادغام وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها وزارت جدید کشاورزی و عمران روستایی تشکیل شد.
در ششم دی سال ۱۳۷۹ قانون ادغام وزارت خانه های کشاورزی و جهاد سازندگی شامل ۱۵ ماده و ۶ تبصره در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در دهم دی ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.
یک نگاه مختصر به وجود چهار وزارت خانه مختلف کشاورزی با توجه به جمعیت کم آن سال ها به نسبت اکنون و البته تولیدات اندک آن زمان تا سال ۱۳۵۸ با محوریت تامین غذای واردات محور پس از ادغام دو وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ و چالش همگنی و یکدست شدن پرسنل جهادی و غیر جهادی از نکته نظر امور استخدامی کشوری و طراز نمودن حقوق و دستمزد ؛ حجم احتباس و تورم تنوع وظایف تامین پروتئین حیوانی و گیاهی در زمینه های زراعت، دام، طیور، دامپزشکی،جنگل ها، تعاونی روستایی، منابع طبیعی، عشایری، حفظ نباتات، آبخیزداری، امور اراضی، باغبانی، پشتیبانی امور دام، تحقیقات، آموزش(تات)، امور صیادی و ماهیگیری، سازمان ها ، موسسات و شرکت های کمّی وابسته و... وظایف خطیر این وزارتخانه با شاخص های کمبود نیرو در معادله بازنشستگان و جذب نیرو(خروجی و ورودی) و ایجاد ردیف بودجه پرسنلی و سطح پایین دریافتی های حقوقی اکثریت پرسنل در مقایسه با وزارتخانه های نفت، صمت، نیرو و حتی امکانات رفاهی پرسنلی و به ویژه صندوق های بازنشستگی اعتباری و مالی مستقل مانند سازمان صدا و سیما در راستای حمایت اتحادیه ها و تعاونی های مصرف کارکنان از پرسنل شیک پوش و جنتلمن خود در قیاس فعالیت های این بخش تا عمق بیش از هزاران شهر، روستا، بخش، دهستان و سرحدات مرزی و نقاط محروم آیا سختی های سبز کردن زمین برای کشاورزی و تولید از نهار خوردن زنگ کارگری بیشتر نیست!؟.
یک مثال ساده وزارت صمت روزانه فقط سه عنوان روزنامه مستقل صنعت، معدن و تجارت با شمارگان بالا و گستره انتشار سراسر کشور دارد که به جز خبرنامه داخلی، مجلات هفتگی، ماهنامه، دو ماهنامه ،فصلنامه، سالنامه و گاهنامه! نشان از تخصیص بودجه چاق و چلّه اطلاع رسانی نشریات غیر بَرخط به مانند اکثر بانک های کشور و بیش از صدها پایگاه خبررسانی بَرخط با بودجه های سرسام آور نرم افزاری و سخت افزاری و پرسنلی و پشتیبانی به آنان دارد.
در مقام مقایسه اگر فقط و فقط یک جلد نشریه تخصصی بخش کشاورزی از طریق سامانه نشرگستران امروز بر روی دکه های مطبوعاتی کشور قرار گرفته باشد نه در کشور بلکه فقط در شهر تهران! نگارنده بر این بخش اطلاع رسانی قلم قرمز خواهم کشید.
بنا بر اظهار نظر یک کارشناس رسانه ای و ارتباطاتی کشور، ویترین روابط عمومی یک نهاد و سازمان گویای حال و احوال تشکیلات و مدیریت آن است.
روابط عمومی های اکثر کشور فاقد بودجه مصرفی و مصوب هستند و نباید انتظار داشت در وزارتخانه راهبردی جهاد کشاورزی فقط با عشق و علاقه و نه اعتبارات هزینه ای مصوب کار گشا شق القمر را شاهد باشیم.
《البته بانک کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، شرکت های(در آمد زای خارج از شمول سقف بودجه) مانند بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام، جهاد استقلال، جهاد نصر و ...با اشاره، تایید، تصویب و دستور وزیر از مبحث هزینه کرد اما کاربردی و راهبردی روابط عمومی و اطلاع رسانی که در واقع سرمایه گذاری است حمایت کنند و جز این چاره ای به نظر نمی رسد.》
امیدواریم رفع مظلومیت اطلاع رسانی فعالیت خطیر کشاورز، کشاورزان و کشاورزی ایران با حمایت و اعِمال همه جانبه اعتباری برای رسانه های تخصصی دولتی و بخش خصوصی و به ویژه تامین بودجه بیشتر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی از منظر اقتدار منابع انسانی با تجربه و متخصص حال و گذشته ، نهضت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کشاورزی مورد توجه و عنایت با ارزش افزوده قابل توجهی را به منصه حضور و ظهور برسانند. ادامه دارد...
علیرضا کیهان پور