فاخته- وقتی فرد یا افرادی که باید فنون و کانسپت های مدیریتی و ویژگی خاص ارتباطات و روابط عمومی و اطلاع رسانی علمی را مطالعه و بدانند در جایگاهی قرار می گیرند که عالی ترین مقام وزارتخانه و هیات همراه با بازدید میدانی و برگزاری جلسات متعدد برای کارگشایی مشکلات و تصویب بودجه های حمایتی در استان ها قدم رنجه می نمایند مدیرکل یک تشکیلات اداری و مسئول روابط عمومی و اطلاع رسانی وابسته به سازمان جهاد کشاورزی یکی از استان های کشور( عکس پیوست در تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۱) لازم است در تبلیغات فضای پیرامونی طرح و پروژه های استانی که توسط وزیر ذیربط مورد بازدید و حمایت کارشناسی و تامین اعتبارات لازم قرار می گیرد، خیلی دقت نموده و در عصر انتقال و فناوری اطلاعات (IT & ICT) که در کسری از دقیقه در رویدادها سریع بازتاب می یابد بهانه به دست برخی مخاطبان ندهند و اما هت تریک دسته گُل هایی که به آب داده شده به منظور اصلاح در راستای سرعت، دقت و کیفیت اطلاع رسانی صرفا یادآوری شده و این دقت نظر را نه به عنوان انتقاد و اشتباه بلکه به منظور ارائه پیشنهاد و راهکار و جلوگیری از تکرار آن و اتلاف منابع مالی پذیرا باشند که در نهایت به رشد و تعالی و توسعه بیشتر ختم خواهد شد.
الف/ در متون علمی و ترجمه های تخصصی ماهیان سردسیری واژه مبهمی است که به ماهیان سرد آبی مانند قزل آلا اطلاق می شود و فاقد محتوا است.
ب/ در این استان پرورش ماهی تیلاپیا فاقد مجوز قانونی است که به اشتباه " تیلاپیلا!" نوشته شده و این "ماهی تیلاپیا" فقط به صورت پایلوت( آزمایشی) در استان های قم، یزد، خراسان جنوبی و سمنان طبق موافقت نامه های مشترک سازمان های ذیربط به عنوان "پرورش ماهی گرم آبی" در حال انجام است.
ج/ ماهی سالمون فقط در کشورهایی مانند نروژ، ایسلند و بخشی از اقیانوس های با آب سرد صید و در قفس پرورش داده می شود و ماهی سالمون که در ایران به صورت پرورشی است همان قزل آلای رنگین کمان بوده که به دلیل رنگریزه های صورتی در خوراک دستی موجب صورتی شدن گوشت ماهی قزل آلای رنگین کمان شده که شبیه سازی با گوشت سالمون اقیانوسی است که فقط موجب سودجویی برخی عرضه کنندگان و واسطه ها و تفاوت قیمت شده که اجحاف دردمندانه ای در حق مصرف کنندگان ماهی در کشور است.
لازم به ذکر است که هم اینک متوسط قیمت ماهی شکم پُر قزل آلای رنگین کمان ۹۰، زنده فروشی ۱۳۰، سالمون شبیه سازی ۱۶۰ و سالمون اقیانوسی وارداتی با سر و دُم حدود ۴۰۰ هزارتومان بسته به نوع مراکز عرضه، مزارع و فروشگاه های زنجیره ای بدون احتساب هزینه های عمل آوری و بسته بندی به میزان تفاوت قیمت های فوق حداقل به میزان ارزش افزوده ۳۰ درصدی( گرانتر) به دست خریدار و مصرف کننده می رسد.
در نصب بنر و اطلاع رسانی فضای پیرامونی طرح و پروژه های ملّی با حضور رسانه ها و مقامات عالی کشوری و محلی که بازتاب وسیعی داشته و دارد اگر دقت بیشتری به عمل آید موجب عدم پرسش مخاطبان خاص شده و از یک تبلیغات فاقد محتوای علمی به یک باور تخصصی ؛ حقیقی و جلب مشارکت و ترغیب سرمایه گذاران رسیده که به عنوان پیشران توسعه استانی با توجه به ظرفیت ها و امکانات هر استان و منطقه کشور خواهد توانست این نقش مهم و راهبردی را در سراسر کشور ایفاء نماید.
علیرضا کیهان پور