فاخته- بیش از صدها اتحادیه، تعاونی، انجمن صنفی و تخصصی ، کارگروه و تشکل های ذیربط تولید و پرورش دام سبک و سنگین، جوجه یکروزه ،مرغ گوشتی و تخمگذار، ماهیان خاویاری، سردآبی، گرم آبی، میگو و سایر آبزیان بالغ بر ده ها سال است که در کشور مشغول فعالیت و برخورداری از خوان گسترده و با برکت تولیدات مربوط به این زیر بخشها به ترتیب ارزش افزوده ، سرمایه گذاری ، اشتغال زایی و ارزآوری طیور، دام و آبزیان بوده و هستند.
اگر به دقت به مراحل جراحی های اقتصادی در زمان های مختلف نگاهی خلاصه داشته باشیم و همچنین با این نگاه به رُخدادهایی مانندشب یلدا، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، ایام پایانی سال و نوروز، روز طبیعت(سیزده بِدَر) ماه مبارک رمضان، بازگشت حجاج از خانه خدا، ایام محرم و صفر، سایر اعیاد مذهبی مانند،بعثت، قربان، فطر و سایر رویدادهای ملی هم معطوف شود، تکانه های این " بازار دل آزار قیمت ها" بیش از نیم قرن است که سبب نابسامانی و عدم ثبات بازار، تشویش، نگرانی، دل آشوبی و غم هزار و یکشب قِصِه پُر غُصِه مصرف کنندگان شهری و روستایی و ایلات وعشایر ، دارا و ندار، مُسرف و قناعت پیشه، شاغل و بازنشسته به ویژه در دهه های اخیر شده که به نظر میرسد با دستور و جریمه و بگیر و ببند محتکرین و سودجویان و گرانفروشان و دلان و واسطه ها راه به ناکجا آباد تکراری و بدون نتیجه برده و حتی موجب جسارت، خسارت، خیانت و بی پروایی بیش از تصور و تفکر آحاد جامعه از سوی سوداگران و معامله گران فاقد انصاف و مُرّوت سفره های مردم هم شده و می شود.
و اما جان کلام در روز چهارم فروردین سال ۱۴۰۲ رئیس یکی از انجمن های صنفی پرورش دهندگان طیور، با شیب ملایم گران شدن مجدد مرغ را با پروپاگاندای این که هیچ نگرانی بابت عرضه و ذخایر گوشت مرغ گرم و منجمد در کشور نداریم دوباره مانند اسلاف خود در اتحادیه ها، تعاونی ها ، انجمن های ...به طور مشمئز کننده ای با شعار فوق به شعور جامعه توهین و به راحتی وجدان کاری و منشور اخلاقی خود و هم پالگی های مشابه را لگد مال و به تصور عدم تفکر مردم بر بی سوادی رسانه ای و ریل گذاری توجیه غیر منطقی و حال به هم زن خود و امثال خودش در حقیقت امر به درستی صحه گذاشت.
هنوز مصاحبه مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردآبی(قزل آلا) کشور به شماره ثبت ۵۰۷۹۴۰ را در روزهای پایانی سال فراموش نکرده ایم که البته به اعتراف خود ایشان ،خبرنگار و مصاحبه کننده با تقطیع و تحریف بخشی از مصاحبه وی موجب تشویش و سُخره مخاطبان فهیم و با سواد در بین مردم شریف شد که ناخواسته آب به آسیاب رسانه های آن سوی آب های فراسرزمینی مانندVOA،BBC،Manoto ؛ ایران اینترنشنال و ...ریخته و دشمن شادکُن ولو به هر دلیلی شد! اما اگر رعایت ملاحظات و به ویژه" سواد رسانه ای " می شد "هرگز به تَلِه مصاحبه کردن در روز های حساس و ملتهب بازار و ساعات پایانی سال دُم یا دُنبالچه " نمی داد! چرا که گاهی سکوت بهترین روش و منش است که مقبول تر است یا این که می توانست به آنان که بر حسب وظایف قانونی باید پاسخگو باشند تریبون و میکروفون را می سپرد که موجب باز تابش شیشه ای و شفافیت بیشتر مسئولانه شود.
به یاد داشته باشید که مردم نگران کمبود و ذخایر راهبردی(استراتژیک) پروتئین مصرفی سفید و قرمز خود بامنشاء طیور، ماهی و دام سبک و سنگین موجود در بازار و سردخانه ها نیستند،بلکه به مراتب و خیلی بیشتر نگران توجیه بی اساس و ریاکاری مدیران عامل و مسوولان اتحادیه ها، تعاونی ها، انجمن های تخصصی و صنفی هستند که به نظر می رسد در هنگامه تفسیر به رای و دامگه حادثه؛ سال هاست راه خود را از بزرگراه صداقت ، راستگویی و باورپذیری جامعه جدا و فقط به فکر حال و احوال خود و حلقه های ذینفع وابسته هستند.
«به یاد داشته باشیم و فراموش نکنیم افراد بزرگ و فهیم اگر پایین مجلس هم باشند! وبنشینند! احترام مضاعف وپذیرایی با چایی و قند از آنان آغاز شده و افراد بزرگ اندیش وابسته به هر حِرفِه و پیشه و قبیله و ایلات هستند که ارزش مکان و زمان را مشخص و تعیین می کنند!»
علیرضا کیهان پور