به گزارش فاخته به نقل از برنا، اسنپ به زودی خدمات دامپزشکی را به سرویسهای خود اضافه میکند. در این خدمت جدید تلاش میشود تا کاربران بتوانند برای درمان بیماریهای حیوانات خانگی خود از پزشکان و متخصصان دامپزشکی مشاورهی آنلاین بگیرند. دامپزشکان متقاضی مشارکت در سرویس دامپزشکی میتوانند با مراجعه به بخش ثبتنام پزشک و مشاور در سایت اسنپدکتر مشخصات خود را وارد کنند و در حمایت از حیوانات خانگی همراه اسنپدکتر شوند.
همچنین این شرکت اعلام داشته که با هدف فرهنگسازی و تشویق کاربران به استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتیِ دوستدار حیوانات، امکان خرید محصولات «کرولتی فری» یا دوستدار حیوانات را به بخش سفارش محصولات آرایشی و بهداشتی خود اضافه کرده است.
محصولات کرولتی فری چه نوع محصولاتی هستند؟
محصولات آرایشی و بهداشتی کرولتیفری (Cruelty free) که در فارسی با معادلهایی چون محصولات «عاری از ستم» یا «دوستدار حیوانات» شناخته میشوند، محصولاتی هستند که روی حیوانات تست نشده و در فرایند تولید آنها، هیچ حیوانی مورد آزار قرار نگرفته است. این محصولات عموما با یک نشان، شبیه به خرگوش یا موش از سایر محصولات متمایز میشوند. در سراسر دنیا سازمانهای دوستدار حیوانات، مردم را به استفاده از این محصولات تشویق میکنند و کشورهای زیادی هم قوانینی علیه این آزمایشها تصویب کردهاند. البته با وجود اینکه دهههاست برای ممنوعیت تست حیوانی محصولات آرایشی و بهداشتی تلاش میشود و کشورهای زیادی در سراسر دنیا قوانینی علیه این آزمایشها تصویب کردهاند، هنوز این آزمایشها در بسیاری از نقاط دنیا ادامه دارد و سالانه حدود نیم میلیون حیوان شامل موش، موش صحرایی، خرگوش، خوکچه هندی و سگ مورد آزمایش قرار میگیرند و سالانه بین صد تا دویست هزار حیوان بر اثر این آزمایشها میمیرند.
سفارش محصولات دوستدار حیوانات در اسنپدکتر
از آنجا که اسنپدکتر خود را دوستدار حیوانات میداند و حمایت از حقوق حیوانات را به عنوان یک دغدغهی جدی در نظر دارد، امکان سفارش محصولات کرولتی فری یا دوستدار حیوانات را به بخش سفارش دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی خود اضافه کرده است. کاربر با انتخاب این گزینه داروخانه را از ترجیح خود برای خرید محصولات دوستدار حیوانات آگاه میکند و در صورتی که داروخانه محصول دوستدار حیوانات مورد نیاز کاربر را موجود داشته باشد، کالا برای کاربر ارسال میشود. در صورت موجود نبودن کالا با چنین ویژگیای هم، با کاربر تماس گرفته و کالای جایگزینی به او پیشنهاد داده میشود.
جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)
از آنجا که استفاده از آیکون محصول دوستدار حیوانات در بین برندهای ایرانی چندان مرسوم نیست و تنها تعداد محدودی از برندهای ایرانی محصول خود را کرولتی فری معرفی میکنند، یکی از اهداف اسنپ دکتر از ایجاد چنین امکانی، فرهنگسازی و جلب توجه کاربران و ایجاد دغدغه و تقاضا برای محصولات دوستدار حیوانات در جامعه است. همچنین امیدواریم برندهای ایرانی هم گامهای جدیتری در جهت تولید محصولات کرولتی فری بردارند.
فاخته- به نظر می رسد تجربه حضور فضای مجازی در مواردی که مرتبط با سلامت و بهداشت جامعه است که عمدتا رویکردی انتفاعی بر مبنای قیمت گذاری دارد تجربه چندان موفقی نبوده و به هرج و مرج در این حوزه ها دامن می زند. حضور نرم افزارهایی نظیر دیوار و شیپور در بخش خودرو و مسکن نشان داد که با توجه به عدم نظارت بر آنها قیمت گذاری این نرم افزارها به عنوان مبنایی در معاملات قرار گرفته و سبب متضرر شدن مردم می شود و بیم آن می رود که در بخش دامپزشکی نیز چنین مخاطراتی مشاهده شود.
همچنین تجربه نامطلوب پیج های اینستاگرامی که در آنها انواع تبلیغات فروش دارو و حتی درمان توسط افراد غیرمجاز و فاقد صلاحیت می شد از دیگر مصادیق بازر این موضوع است.
لذا ضروری است اگر اسنپ یا هر شرکت دیگری قصد ورود به فضاهایی نظیر «دامپزشکی» را دارد بایستی، دستورالعمل نحوه فعالیت آن از قبل توسط نظام دامپزشکی تدوین شده و بر مبنای چارچوبی قانونی با دیده شدن تمام خلاهای ممکن، اقدامات بعدی صورت گیرد.