آنچه می خوانید، گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی فاخته با دکتر جلیل پورحاجی موتاب است.
فاخته: لطفا خودتان را معرفی کنید؛ اینجانب دکتر «جلیل پورحاجی موتاب» متولد 1353، شهر تبریزهستم. از سال 1383 عضو تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار هستم. در حال حاضر، بنده سرپرست و مدیر گروه دانشکده دامپزشکی واحد گرمسار بوده و در سنوات قبل در مسئولیت های از جمله رئیس دانشکده، رئیس مزارع، رئیس بیمارستان و رئیس اداره پژوهش به مدت 10 سال انجام وظیفه نموده ام. بنده فارغ التحصیل رشته دکترای حرفه ای دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز سال 1378 و اولین فارغ التحصیل Ph.D علوم تشریحی دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات سال 1387 هستم.
در رابطه با ظرفیت های انسانی دانشکده و تعداد اعضای هیات علمی در رده های مختلف نیز توضیحاتی را ارائه کنید.
دانشکده دامپزشکی واحد دارای 20 عضو هیات علمی تمام وقت، با رتبههای استادیاری، دانشیاری واستادی است. البته تعدادی از اساتید در مرخصی بوده یا مامور موقت به واحد دیگر شدند. همچنین بیش از 30 استاد مدعو باتجربه از دانشگاههای دولتی وآزاد دیگر در دانشکده تدریس دارند. در سالیان اخیر، آموزش دانشکده با دعوت از اساتید جوانان، انگیزه لازم برای ادامه تحصیل دانشجویان ایجاد کرده است.
تعداد رشته های موجود در دانشکده به تفکیک و مقاطع موجود و تعداد دانشجویان در هر مقطع را نیز عنوان کنید.
دانشکده در همه مقاطع رشته دامپزشکی؛ دانشجو پذیرش می کند. در حال حاضر در مقطع کاردانی دامپزشکی 84 دانشجو، کارشناسی علوم آزمایشگاهی 43 دانشجو، دکتری عمومی دامپزشکی 836 دانشجو، کارشناسی ارشد انگل شناسی 4 دانشجو و Ph.D انگل شناسی دامپزشکی 4 دانشجو در حال تحصیل هستند.
امکانات دانشکده نظیر بیمارستان، کلینیک تخصصی و آزمایشگاه و... را ذکر بفرمایید.
دانشکده در زمین 14 هکتاری با فاصله 4 کیلومتری شهرستان گرمسار احداث شده است. دارای ساختمان های متعددی از جمله آموزشی، بیمارستان، آزمایشگاه، اداری، سلف دانشجویی، آناتومی، دامداری، مزرعه شترمرغ و ساختمان نگهداری حیوانات آزمایشگاهی و دام کوچک است. همچنین آزمایشگاه های دانشکده در طبقه بالای بیمارستان مجهز به آزمایشگاههای بافتشناسی، پاتولوژی، فیزیولوژی، آبزیان، فارماکولوژی، سم شناسی، میکروب شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، بهداشت مواد غذایی، بیوشیمی، کلینیکال پاتولوژی، انگل شناسی و تهیه مقاطع میکروسکوپی است. آزمایشگاه های دانشکده به تمام دستگاه های تخصصی از جمله الیزا، PCR، فریزر منقی 70 درجه و ... مجهز هستند.
علاوه بر این بیمارستان دانشکده تمام بخشهای مورد نیاز یک دانشکده دامپزشکی، از جمله داخلی دام بزرگ و کوچک، طیور، کالبدگشایی، مامایی، جراحی دام بزرگ، جراحی دام کوچک، رادیولوژی، آزمایشگاه مرکز تشخیص و داروخانه دارا است. در کنار این موارد؛ ساختمان آموزشی دارای 20 کلاس آموزشی بزرگ و مجهز به ویدئو پروژکتور، سالن آمفی تئاتر 150 نفری وکتابخانه است. گفتنی است که اولین پذیرش دانشجوی دامپزشکی در مقطع کاردانی دامپزشکی سال 1368 به عمل آمد. چهار سال بعد، 1372 اولین دانشجویان دکتری حرفه ای دامپزشکی پذیرش شدند و دانشکده به سایت فعلی منتقل شد. ساختمان های آموزشی، بیمارستان، اداری، آناتومی و سلف دانشجویی طی 12سال اخیر احداث و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.
مهم ترین نقاط قوت دانشکده دامپزشکی گرمسار کدام موارد هستند.
یکی از نقاط قوت دانشکده وجود همه ساختمان ها و بخش ها در یک سایت واحد بوده که دیگر نیازی به جابجایی دانشجویان نیست. نقطه قوت دیگر دانشکده داشتن کیس (دام بیمار) در بخش دام بزرگ و دام کوچک، اساتید مجرب، کارمندان ساعی و دانشجویان مشتاق و هدفمند است.
مهم ترین معضلات و مشکلات این دانشکده کدام موارد هستند.
از معضلات دانشکده می توان به فاصله آن از شهر (منجربه اختلال در ایاب و ذهاب دانشجویان)، کمبود آب برای آبیاری فضای سبز، عدم وجود امکانات رفاهی، حرارات بالا در تابستان و شاید کمبود فضای ورزشی اشاره کرد.
برای ارتقا سطح دانشکده، چه اهداف و برنامه هایی دارید؟ در چه زمان قابل دست یافتن است؟
برای ارتقاء دانشکده نیاز بیشتری به فعال سازی بیمارستان و ارائه خدمات در ایام و ساعات بیشتر به دامداران احساس می شود. برای رسیدن به این هدف نیاز به ایجاد امکانات رفاهی برای اساتید در دانشکده هستیم. با رایزنی صورت گرفته با مسوولین بالا دست، تا یکسال آینده به هدف خود خواهیم رسید.
اگر فرزندتان مایل به تحصیل در رشته دامپزشکی باشد؛ آیا به او این رشته را توصیه می کنید؟
از نظر اینجانب، انتخاب رشته تحصیلی و شغل، برای هر جوانی اختیاری و بایستی با توجه به علایق و استعداد صورت پذیرد. مهم ترین مشخصه یک دامپزشک، وجود علاقه به حیوانات است. درصورتی که فرزند اینجانب علاقه به رشته دامپزشکی داشته باشند، موجب خرسندی من است که در آینده یک دامپزشک موفق باشد.
آیا دانش آموختگان دانشکده دامپزشکی از سرفصل های آموزشی ارائه شده طی دوران تحصیل رضایت دارند؟ آیا این سرفصل ها با نیازهای جامعه تطابق دارد؟
به یقین همه دانشجوها به ویژه دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای از انتخاب برخی واحدهای درسی و سرفصل های آن ها راضی نیستند. در چند سال اخیر دانشجویان با توجه به شناختی بیشتری که از موقعیت های شغلی رشته داشتند، علاقه ویژه ای به دروس خاص و علاقه کمتری به بقیه دروس و سرفصل های غیرمرتبط با آن نشان می دهند. در حالی که زمان فارغ التحصیلی مدرک دکتری حرفهای دامپزشکی دریافت می کنند؛ نیاز هست که به همه مباحث رشته، احاطه کاملی داشته باشند. البته از سال 1397 با اصلاح واحدهای درسی مقطع دکتری حرفه ای تا حدودی این نیاز دانشجویان برآورده شده است.
باتوجه به محدودیت گونه های مورد آموزش در دانشکده های دامپزشکی کشور و باتوجه به مهاجرت تعداد معناداری از دانش آموختگان این رشته به خارج از کشور، بعضا مشاهده شده آموخته های دانشکده های داخلی کشورهای مقصد کارآمد نیست؛ نظر شما در این باره چیست؟
شاید به جز یک گونه خاص بقیه دام های اهلی مطرح دنیا در همه مقاطع رشته دامپزشکی تدریس میشوند. حال در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد گونه خاص، دانشجویان با مطالعه منابع و سوال از اساتید این کمبود را رفع میکنند.
جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)
در پایان اگر حرف ناگفته ای باقی مانده است، بفرمایید.
در پایان سپاسگزار نگاه ویژه ریاست دانشگاه استان سمنان و واحد گرمسار به دانشکده دامپزشکی هستم. همچنین از تمامی اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشکده که سعی وافری برای ارتقاء علمی دانشکده دارند، تشکر می کنم.
گفتگو: غزاله شهیدی