1
2
3
رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه زابل:
نداشتن بیمارستان تخصصی یکی از مهم ترین معضلات دانشکده دانشگاه دامپزشکی زابل است
 
آنچه در ادامه می خوانید ماحصل گفتگوی ما با دکتر محمد رهنما، رئیس دانشکده دامپزشکی زابل است که در ششمین شماره ماهنامه تخصصی الکترونیک فاخته منتشر شده و ما شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.
Delivery
Delivery
Delivery
Time 1402-04-14 10:33

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر محمد رهنما در گفت و گو با ما در خصوص سوابق اجرایی و تحصیلی خود، اظهار کرد: بنده دانش آموخته دکتری عمومی از دانشکده دامپزشکی شیراز و دانشیار پایه 39 دکتری تخصصی بهداشت موادغذایی دارای 30 سال سابقه کاری هستم.
ظرفیت های انسانی دانشکده شامل تعداد عضو هیات علمی در رده های مختلف استادیار و ... را بفرمایید.
اعضا هیئت علمی از لحاظ رتبه بندی علمی که شامل استاد تمام، دانشیار، استادیار و مربی هستند. بیش از 89 درصد اعضا هیات علمی دانشکده دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و 62 درصد اعضا دارای مرتبه بالاتر از استادیاری (دانشیار و استاد تمام) هستند.
تعداد رشته های موجود در دانشکده به تفکیک و نیز مقاطع موجود و تعداد دانشجویان در هر مقطع را نیز عنوان کنید.
دانشکده دارای 5 رشته تحصیلی شامل دکتری عمومی دامپزشکی، کارشناسی ارشد بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی، کارشناسی ارشد میکروب شناسی دامپزشکی، کارشناسی ارشد انگل شناسی دامپزشکی و کارشناسی علوم آزمایشگاهی می شوند.
امکانات دانشکده نظیر بیمارستان و کلینیک تخصصی، آزمایشگاه و ... را ذکر کنید.
آزمایشگاه های متنوع با دستگاه های مدرن و پیشرفته شامل آزمایشگاه میکروب شناسی بیوشیمی، بافت شناسی، بهداشت مواد غذایی، انگل شناسی، سلولی مولکولی، کنترل کیفی شیر، ایمنی شناسی و سالن تشریح می شود. همچنین به دستگاه هایی نظیر ترموسایکلر (pcr)، الایزاریدر، اتوانالایزر (بیوشیمی)، سل کانتز، الکتروفورز وانکوباتور co2 مجهز است. علاوه بر این کلنیک دانشکده نیز فعال و مورد استقبال دامداران منطقه سیستان قرار دارد. در کنار این موارد نیز بازدید و مدیریت بهداشتی واحدهای دامپروری مزرعه دانشکده کشاورزی، امکان ویزیت و مدیریت بهداشتی پژوهشکده دام های خاص (باغ وحش، مزرعه تحقیقاتی پرورش شتر مرغ و بلدرچین، سالن های مرغداری و سایر واحدهای دامپروری آن) نیز فراهم است.
تاریخچه مختصری از تاسیس دانشکده دامپزشکی زابل را بفرمایید.
استان سیستان و بلوچستان از لحاظ وسعت، پهناورترین استان کشور است و تنوع آب و هوا و موقعیت خاص جغرافیایی امکان تولیدات متنوع کشاورزی و دامی را از دیرباز در این استان فراهم آورده است. باتوجه به جمعیت دامی فراوان گشایش دانشکده دامپزشکی در این استان ضرورت است. هدف از تاسیس این این دانشکده، تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر جهت تولید علم و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و تحقیقاتی در زمینه های مختلف علوم دامپزشکی و حفظ، توسعه و تامین بهداشت است. گشایش دانشکده دامپزشکی زابل در سال 1386 فراهم شده که موافقت اصولی آن در همان سال و موافقت قطعی آن در سال 1387 از سوی شورای گسترش آموزش عالی صادر شده است. از سال 1371 آموزشکده دامپزشکی در زابل فعال بوده است.
مهم ترین نقاط قوت دانشکده دامپزشکی زابل کدام موارد هستند؟
هرسال دانش آموختگان و دانشجویان دامپزشکی به راحتی در مقاطع دکتری تخصصی پذیرفته می شوند و در سطح استان و منطقه در ادارات و کلینیک های خصوصی حضور موفق و چشمگیری داشته و سبب ارتقا سطح دامپزشکی شده اند که این امر باعث افتخار دانشکده است.
مهم ترین معضلات و مشکلات این دانشکده کدام است؟
یکی از مهم ترین مشکلات اصلی دانشگاه زابل با قدمت چندین ساله، نداشتن بیمارستان تخصصی است.
برای ارتقا سطح دانشکده، چه اهداف و برنامه هایی دارید و در چه زمانی قابل دست یافتن است؟
با موافقت ریاست دانشگاه و همراهی ایشان امید داریم به زودی ساخت تنها بیمارستان تخصصی دامپزشکی در جنوب شرق کشور آغاز شود که گام بسیار مهم و اساسی است.
اگر فرزند شما علاقه مند به تحصیل در رشته دامپزشکی باشد؛ آیا این رشته را به او توصیه می کنید؟ چرا؟
بله، قطعا اگرعلاقه داشته باشد توصیه می کنم. توانمندی تخصصی دانش آموختگان این رشته و بازار کار خوب، تنوع کاری بالا بسیار مهم و حائز اهمیت است.
به نظر جنابعالی، آیا دانش آموختگان دانشکده دامپزشکی از سرفصل های آموزشی ارائه شده طی دوران تحصیل رضایت دارند؟ آیا این سرفصل ها با نیازهای جامعه تطابق دارد؟
بایستی متناسب با پیشرفت و تقاضای بازار هدف، آموزش به روز رسانی شود و توجه به درمان حیوانات خانگی و حیوانات حیات وحش از ضروریات است.
باتوجه به محدودیت گونه های مورد آموزش در دانشکده های دامپزشکی کشور و باتوجه به مهاجرت تعداد معناداری از دانش آموختگان این رشته به خارج از کشور، بعضا مشاهده شده که آموخته های دانشکده های داخلی در کشورهای مقصد کارآمد نیست. نظر شما در این باره چیست؟
این قضیه به کشور مقصد باز می گردد. هر کشور استاندارهای خاص خود را دارد و در اکثر رشته ها وجود دارد؛ اما امر مهم موفقیت فارغ التحصیلان است. بایستی در کنار نوآوری و بازنگری در دروس دوره دکتری عمومی دامپزشکی به پرورش و ایجاد انگیزه مثبت در بین دانشجویان توجه کنیم. خود فرد نیز دارای اهمیت است. برای مثال من برای کارآموزی در دوره دانشجویی خود مرکز سوارکاری ایران و باغ وحش ارم تهران را انتخاب کردم که در بالا بردن تجربیات کاریم بسیار مهم بود.

برای ارتقا سطح دانشکده چه اهدافی وبرنامه هایی دارید و چه زمانی دست یافتنی هستند؟
برخی مواردی که در مسیر ارتقاء سطح دانشکده شایان ذکر هستند عبارتند از؛ راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی که این دانشکده هم امکانات و مزیت راه اندازی آنها را دارا می باشد و هم متقاضی این رشته ها وجود دارد و این رشته های کاربردی هم هستند مانند رشته داخلی دام های کوچک، رشته تکنولوژی تولید مثل، که به دلایلی علیرغم درخواست راه اندازی مجوز راه اندازی آنها از طرف شورای گسترش آموزش عالی وزارت صادر نشده و در حال پیگیری می باشند. به لحاظ سخت افزاری، احداث مزرعه آموزشی دانشکده در محل اراضی کاهو در زمینی به مساحت 30 هکتار که واگذاری آن در کمیسیون واگذاری اراضی ر یاست جمهوری در حال پیگری می باشد و امید است با احداث این فارم آموزشی زمینه ارتقاء امکانات آموزشی، پژوهشی فراهم گردد. تکمیل و راه اندازی بیمارستان آموزشی دانشکده در محل درمانگاه تخصصی دانشکده هم بسیار ضرورت دارد که ان شاء ا... طی چند ماه آینده تکمیل و تحویل خواهد شد و البته تامین تجهیزات آزمایشگاه ها و درمانگاه های دانشکده و جایگزین تجهیزات که در طی سال های اخیر مستهلک شده اند نیز بسیار حیاتی می باشد.
اگر فرزند خودتان بخواهد انتخاب رشته کند آیا رشته دامپزشکی را به او توصیه می کنید؟
واقعیت این است که در حال حاضر انتخاب رشته در کشور ما بیش از این که با علایق دانشجویان مرتبط باشد تابعی است از رتبه کنکور، ارزش های اجتماعی ،اقتصادی و حتی تمایلات خانواده و در رشته علوم تجربی متقاضیان با اولویت پزشکی انتخاب رشته می کنند. ولی البته در صورتی که فرزندم حداقل رتبه لازم کنکور برای رشته دامپزشکی را کـسب می کرد، با افتخار رشته دامپزشکی را توصیه و انتخاب می کردم.
به نظر جنابعالی آیا دانش آموختگان دانشکده دامپزشکی از سرفصل های آموزشی ارایه شده طی دوران تحصیل رضایت دارند؟ ایا این سر فصل ها با نیاز های جامعه تطابق دارد؟
روز آمد کردن برنامه های درسی و سرفصل های آموزشی در دانشگاه ها در قالب فرآیندی تحت عنوان بازنگری درسی در مقاطع و رشته های مختلف انجام می گیرد. در این فرآیند برنامه های درسی کشور های مختلف دنیا بویژه کشور های پیشرفته همچنین برنامه های درسی سایر دانشکده های دامپزشکی کشور به عنوان پشتیبان علمی و نظرات اساتید، دانشجویان، دانش آموختگان و افراد شاغل در مناسب اداری و صنایع مرتبط با رشته به عنوان افراد صاحب نظر و خبره ارکان و مبانی اصلی بازنگری درسی را تشکیل می دهند. دردانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی برنامه های آموزشی در مقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اکثر رشته ها بازنگری شده و تعداد ی هم در حال بازنگری است. ولی صادقانه بگویم که بازنگری رشته دکتری عمومی دامپزشکی با تاخیر و وقفه طولانی در حال انجام است و این تاخیر یکی از نقاط ضعف اساسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی محسوب می شود، با توجه به مبانی الگوی بازنگری درسی امید است با تصویب و اجرای برنامه بازنگری شده از سال تحصیلی آینده، اهداف اصلی مانند روز آمد کردن برنامه آموزشی تطابق آن با نیاز های جامعه، رضایت دانشجویان و افزایش توانمند های علمی و کارایی عملی دانش آموختگان در رشته دکتری عمومی دامپزشکی نیز محقق شود.

 با توجه به محدودیت های گونه های مورد آموزش در دانشکده های دامپزشکی کشور و باتوجه به مهاجرت تعداد معنی داری از دانش آموختگان این رشته به خارج کشور بعضا مشاهده شده که آموخته های دانشکده های داخل کشور در کشور های مقصد کار آمد نیست نظر شما در این باره چیست؟
گرچه ظرفیت و توانمندی دانش آموختگان رشته های دانشگاهی از جمله دامپزشکی برای ارائه خدمت و اشتغال در سایر کشورها و بوم های فرا ملی یک مزیت و ارزش محسوب می شود. ولی رسالت و وظیفه اصلی سیستم آموزشی بویژه آموزش عالی ارائه و اجرای برنامه های درسی و آموزشی منطبق بر نیاز های کشور و مقتضیات ملی است به نحوی که بکار گیری دانش آموخته گان به موازات اشتغال تامین کننده ضروریات و اولویت های برنامه های راهبردی و کلان ملی نیز باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاه (0)

هنوز هیچ دیدگاهی ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان ثبت نام یا ورورد به ناحیه کاربری.
0 کارکتر
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک موقعیت شما
04   تلفن:
09055204638
04  نشانی:
مشهد، خیابان خواجه ربیع، آیت الله عبادی 80 پلاک3
04   پیام کوتاه:
 30003300887766
04    ایمیل:
 info@ fakhtehnews.ir
آیا حساب کاربری نداری ؟ ثبت نام کن

ورود به حساب کاربری

 
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
 
2024 - May - 09