فاخته- موضوعاتی نظیر تسری فوق العاده خاص کارکنان سازمان دامپزشکی، استقلال سازمان دامپزشکی و... جزء موضوعاتی بودند که قبلا نسبت به جمع آوری امضا برای آنها در فضای مجازی اقدام شد و این روزها هم پیشنهاد تشکیل وزارت «پیشگیری، غذا و داروی دامپزشکی» در حال جمع آوری امضا توسط افراد مختلف و فعالان صنف است.
نگاهی به ماهیت کمپین ها و هشتگ ها در فضای مجازی، حاکی از دغدغه افکار عمومی و مخاطبان هدف است که به دور از مجاری اداری، این راه را برای دست یافتن به مطالبات مناسب می بینند.
هدف پیکارهای ارتباطی، عموما، ۱.خلق بروندادها یا اثرات خاص، ۲. در شمار نسبتا زیادی از افراد، ۳. معمولا در دوره زمانی خاص، ۴. از طریق مجموعه سازمان یافته ای از فعالیت های ارتباطی به ویژه در فضای مجازی است.
بایستی به یاد داشته باشیم که این کمپین ها هدفمند بوده و از ایجاد تغییرات شناختی و تغییر در نگرش ها تا تغییرات ساختاری در نظام های اجرایی و تصمیم گیری در سطح اجتماعی را در بر می گیرد.
این پیکارها نوعا با ارزیابی تاثیر به صورت رسمی یا غیررسمی پایان می یابد که طی آن مشخص می شود که آیا آنها توانسته اند به هدف های اعلام شده خود دست پیدا کنند یا نه، چگونه هدف ها محقق شده اند و این که آیا باید در آینده به شکل متفاوتی عمل کرد یا خیر و همواره دوره زمانی بین آغاز و پایان در پیکارهای مختلف با هم فرق دارد.
از طرفی، این گونه اقدامات را باید به مثابه فرصت هایی ناب و بکر برای مجموعه های بالادستی نظیر وزارت جهاد کشاورزی و یا سازمان دامپزشکی کشور دانست که بدون حتی یک ریال هزینه، می توانند به افکار پیرامونی و نظرات گروه های هدف خود دست یابند و از مطالبات و خواسته های آنها آگاه شوند. اما کار به اینجا ختم نمی شود!
آگاهی از این مطالبات، تازه، اول ماجراست و تجزیه و تحلیل و پاسخ به چرایی و چگونگی ایجاد آنها و سپس تلاش در جهت پاسخ به آنها مراحل بعدی این فرایند را تشکیل می دهد.
در این راستا سازمان دامپزشکی کشور، در اقدامی هوشمندانه به یکی از این کمپین ها پاسخ داد و در خصوص ساختار تشکیلاتی سازمان در مجموعه وزارت جهادکشاورزی، توضیحاتی داد(اینجا) که بازتاب زیادی در رسانه های تخصصی بخش و نیز بین کاربران فضای مجازی صنف داشت.
اما توقع این است که لایه تشکیلاتی بالاتر یعنی وزارت جهادکشاورزی نیز ضمن رصد دقیق چنین تحرکاتی در فضای مجازی، اگر تمایل پاسخ به اینگونه موارد مرتبط را ندارد حتی المقدور نسبت به بررسی زوایای مختلف ماجرا و چرایی و چگونگی پیدایش چنین مطالباتی و به تبع آن، انتشار وسیع آنها در فضای مجازی اقدام کند.
بی شک، افکار عمومی در حال حاضر به مدد رسانه ها و فضای مجازی، جایگاهی مقتدر را در عرصه تصمیم سازی و تغییرات اجتماعی کسب کرده اند و خانواده دامپزشکی نیز جدای از این جایگاه نیست و در خصوص موارد یادشده نیز می توان اذعان داشت افزایش چنین کمپین هایی با رنگ و بوی انفصال، جدایی، استقلال سازمان و ... زنگ خطری برای مسئولین مرتبط به شمار می رود و خبر از ایجاد نارضایتی در بخشی از بدنه تخصصی خود شامل؛ دامپزشکان و پیرادامپزشکان را می دهد که بایستی نسبت به بررسی پیشینه، عقبه و دلایل ایجاد چنین دیدگاه هایی اقدام و در جهت رفع موارد ایجاد کننده این نارضایتی ها بکوشند؛چرا که عدم توجه به این تجمعات مجازی، سبب انعکاس ماجرا و درخواست ها به دیگر مراجع و پیگیری های رسانه ای از آنها شده و هر احتمالی را پس از این مرحله و خارج شدن داستان از درون خانواده، برای موضوع بایستی محتمل دانست.
پس، به نظر می رسد همانگونه که عنوان شد، رصد دقیق کمپین ها و هشتگ ها در فضای مجازی، بررسی علل چرایی و چگونگی پیدایش چنین تحرکاتی و نیز تلاش در جهت پاسخ به مطالبات و رفع نقایص ایجاد کننده این تغییرات مهم ترین وظیفه ای است که می توان برای متولیان امر برشمرد.
مدیر مسئول
دکتر هادی زارعی