1
2
3
رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با فاخته:
در صورتی که فرزندم حداقل رتبه لازم کنکور برای رشته دامپزشکی را کـسب می کرد، با افتخار رشته دامپزشکی را توصیه و انتخاب می کردم
 
آنچه در ادامه می خوانید ماحصل گفتگوی ما با دکتر محسن ملکی، رئیس دانشکده دامپزشکی مشهد است که شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.
Delivery
Delivery
Delivery
Time 1401-10-26 19:01

 

فاخته- لطفا خودتان را معرفی کنید؛

محسن ملکی هستم؛ دانشیار بخش پاتولوژی گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، سال 1365 در رشته دکتری عمومی دامپزشکی از دانشگاه شیراز دانش آموخته شدم و در همین سال تحصیل خودم را در دوره دکتری تخصصی پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شروع کردم. در سال 1370 به استخدام دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در آمدم و تا سال 1380 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز مشغول به کار بودم و از سال 1380 به دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شدم. از سال 1386 تا کنون تصدی ریاست دانشکده دامپزشکی را عهده دار هستم.

 ظرفیت های انسانی دانشکده شامل تعداد اعضاء هیات علمی در رده های مختلف را ذکر کنید؛

در حال حاضر دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در 4 گروه آموزشی علوم پایه، پاتوبیولوژی، بهداشت مواد غذایی و آبزیان، و علوم درمانگاهی بهداشت وپیشگیری از بیماریهای دامی، دارای 49 نفر عضو هیات علمی است که شامل 15عضو هیات علمی در مرتبه استادی ،19 عضو هیات علمی در مرتبه دانشیاری و 15 عضو هیات علمی در مرتبه استادیاری         می باشند.

 تعداد رشته های موجود در دانشکده به تفکیک وتعداد دانشجویان هر مقطع را عنوان کنید؛

در دانشکده دامپزشکی در حال حاضر 476 دانشجو در رشته دکتری عمومی دامپزشکی، 193  دانشجودر مقطع کارشناسی  در 2 رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی ،81  دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته  در8 رشته شامل رشته های؛ فیزیولوژی، بافت شناسی، بیوشیمی بالینی، سم شناسی، باکتری شناسی ، انگل شناسی ، ایمنی شناسی و بهداشت وکنترل کیفی موادغذایی، همچنین 178 دانشجو نیز در مقطع دکتری تخصصی در11 رشته  شامل رشته های؛ بافت شناسی مقایسه ای، فیزیولوژی، انگل شناسی دامپزشکی، پاتولوژی دامپزشکی، بیوتکنولوژی دامپزشکی، جراحی دامپزشکی، مامایی و بیماری های تولید مثل، بیماریهای داخلی دام های بزرگ، کلینیکال پاتولوژی مشغول به تحصیل می باشند.

امکانات دانشکده نظیر آزمایشگاه، بیمارستان وکلنیک تخصصی و... را ذکر کنید

دانشکده دامپزشکی در مجموعه پردیس دانشگاه فردوسی شامل فضاهای آموزشی پژوهشی و اداری در فضای کالبدی با زیربنای حدود 16 هزار متر شامل؛ 20 آزمایشگاه آموزشی پژوهشی، 14کلاس با ظرفیت حدود 45 نفر، 2 سالن اجتماعات با ظرفیت حدود 100 نفر و یک آمفی تئاتر با ظرفیت حدود 300 نفر می باشد، آزمایشگاه مرکزی دانشکده نیز مستقل از آزمایشگاه های گروه های آموزشی در زیربنای حدود 150 متر به ارائه خدمت پژوهشی مشغول می باشد. بیمارستان تخصصی دانشکده در حاشیه جاده آسیایی واقع شده و با زیربنای حدود 5 هزار متر مشتمل بر بخش های کلنیکال پاتولوژی، داخلی دامی های بزرگ، مامایی و بیماری های تولیدمثل، داخلی دام های کوچک، جراحی، رادیولوژی و بیماری های طیور می باشد.

 تاریخچه مختصری از تاسیس دانشکده را بفرمایید

 موافقت اصولی تاسیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در فروردین سال 1370توسط وزارت علوم، تحقیقات وفناوری صادر شد ودرسال 1371 با پذیرش اولین دوره دانشجویان دکتری عمومی دامپزشکی در یک ساختمان استیجاری در خیابان پامچال، فعالیت خود را آغاز نمود. ساختمان دانشکده در سال 1374 به محل فعلی درمانگاه تخصصی دانشکده در ابتدای جاده آسیایی منتقل گردید. در سال  1384 فاز اول ساختمان آموزشی اداری واقع در پردیس دانشگاه افتتاح گردید و در سال 1389 نیز فاز دوم ساختمان تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت. از ابتدای تاسیس دانشکده علاوه  بر مقطع دکتری عمومی دامپزشکی، دانشکده در دوره کاردانی دامپزشکی نیز اقدام به پذیرش دانشجو نموده است که پذیرش دانشجو در این مقطع تا سال 1382 ادامه داشت ولی متعاقب توقف پذیرش دانشجوی کاردانی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، رشته کارشناسی ناپیوشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی جایگزین شد. از سال 1395 نیز دوره های کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی راه اندازی شد و دانشجویان این دو رشته همانند رشته دکتری عمومی دامپزشکی مستقیما از طریق کنکور سراسری دانشجو پذیرفته  شدند. دوره های تحصیلات تکمیلی دانشکده نیز با پذیرش دانشجو در دوره تخصصی دکتری بیماری های داخلی دام های بزرگ در سال 1383 آغاز شد و از این تاریخ تا کنون 11 رشته دکتری تخصصی و8 رشته کارشناسی ارشد راه اندازی شده ودر تمامی این  مقاطع دانشجویان مشغول به تحصیل می باشند.

مهم ترین نقاط قوت دانشکده دامپزشکی مشهد کدام است؟

استقرار دانشکده دامپزشکی در گستره جغرافیای وسیع استان خراسان به عنوان دومین قطب دامپروری کشور که تعداد درخور توجهی واحد بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی گاوداری، پرورش طیور وگوسفندداری، پرورش شتر و مزارع بزرگ پرورش ماهی را در خود جای داده، همجواری با چندین استان، و چند کشورهمسایه، رونق گرفتن پرورش اسب و افزایش  علاقه و اقبال مردم به حیوانات خانگی و پرندگان زینتی، شرایط مناسبی را جهت تامین موارد ارجاعی بیماریهای دامی برای آموزش بالینی دانشجویان در دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد فراهم نموده که در مقایسه با برخی از دانشکده های دامپزشکی کشور مزیت نسبی محسوب می شود.  علاوه بر این همجواری با مرقد امام رضا علیه السلام و جاذبه شهری مشهد هم مزیت دیگری است که تامین هیات علمی دانشکده را تسهیل نموده است. تعداد و رتبه های علمی اعضای هیات علمی این دانشکده توان و فعالیت های آموزشی پژوهشی اساتید فرهیخته این دانشکده، ارائه خدمات ارزشمند  توسط قطب علمی سقط جنین و بیماری های نوزادان نشخوارکننده و انتشارو ارتقاء مستمر، مجله علمی پژوهشی علوم و فنون دامپزشکی ایران، خیل دانش آموختگان مستعد و توانمند دانشکده که در سنوات گذشته در شئون و مناصب متعدد علمی وصنفی موفقیت های شایانی را کسب نموده اند، در کنار امکانات کالبدی سخت افزاری و تجهیزاتی دانشکده، مهم ترین نقاط قوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد محسوب می شوند.

 البته عطر آن است که خود ببوید و گفته عطار را دیگران قضاوت خواهند کرد.

مهم ترین معضلات ومشکلات دانشکده کدام است؟

 آموزش دامپزشکی در تمام سطوح و مقاطع در همه کشورهای دنیا جزء گران ترین رشته ها محسوب می شود که علت آن مهارت محور بودن آموزش های دامپزشکی و آموزش مبتنی بر محتوای عملی وآزمایشگاهی است و در  تمامی طول دوره آموزشی مستلزم صرف هزینه های گزاف، جهت تامین مواد و تجهیزات آزمایشگاهی درمانگاهی می باشد. در چند سال گذشته محدودیت های مالی و مضائق اعتباری در دانشگاه ها بیشترین تاثیر را بر رشته های نظیر دامپزشکی داشته و عملا تامین امکانات لازم اعم از مواد آزمایشگاهی وامکانات آموزشی وتجهیزات پژوهشی را با مشکل جدی مواجه نموده است و این مورد را می توان در حال حاضر مهمترین مشکل و معضل این دانشکده قلمداد کرد.

برای ارتقا سطح دانشکده چه اهدافی وبرنامه هایی دارید و چه زمانی دست یافتنی هستند؟

برخی مواردی که در مسیر ارتقاء سطح دانشکده شایان ذکر هستند عبارتند از؛ راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی که این دانشکده هم امکانات و مزیت راه اندازی آنها را دارا می باشد و هم متقاضی این رشته ها وجود دارد و این رشته های کاربردی هم هستند مانند رشته داخلی دام های کوچک، رشته تکنولوژی تولید مثل، که به دلایلی علیرغم درخواست راه اندازی مجوز راه اندازی آنها از طرف شورای گسترش آموزش عالی وزارت صادر نشده و در حال پیگیری می باشند. به لحاظ سخت افزاری، احداث مزرعه آموزشی دانشکده در محل اراضی کاهو در زمینی به مساحت 30 هکتار که واگذاری آن در کمیسیون  واگذاری اراضی ر یاست جمهوری در حال پیگری می باشد و امید است با احداث این فارم آموزشی زمینه ارتقاء امکانات آموزشی، پژوهشی فراهم گردد. تکمیل و راه اندازی بیمارستان آموزشی دانشکده در محل درمانگاه تخصصی دانشکده هم بسیار ضرورت دارد که ان شاء ا... طی چند ماه آینده تکمیل و تحویل خواهد شد و البته تامین تجهیزات آزمایشگاه ها و درمانگاه های دانشکده و جایگزین تجهیزات که در طی سال های اخیر مستهلک شده اند نیز بسیار  حیاتی می باشد.

 اگر فرزند خودتان بخواهد انتخاب رشته کند آیا رشته دامپزشکی را به او توصیه می کنید؟

واقعیت این است که  در حال حاضر انتخاب رشته در کشور ما بیش از این که با علایق دانشجویان مرتبط باشد تابعی است از رتبه کنکور، ارزش های اجتماعی ،اقتصادی و حتی تمایلات خانواده و در رشته علوم تجربی  متقاضیان با اولویت پزشکی انتخاب رشته می کنند. ولی البته در صورتی که فرزندم حداقل رتبه لازم کنکور برای رشته دامپزشکی را کـسب  می کرد، با افتخار رشته دامپزشکی را توصیه و انتخاب می کردم.

به نظر جنابعالی آیا دانش آموختگان دانشکده دامپزشکی از سرفصل های آموزشی ارایه شده طی دوران تحصیل رضایت دارند؟ ایا این سر فصل ها با نیاز های جامعه تطابق دارد؟

روز آمد کردن برنامه های درسی و سرفصل های آموزشی در دانشگاه ها در قالب فرآیندی تحت عنوان بازنگری درسی در  مقاطع و رشته های مختلف انجام می گیرد. در این فرآیند برنامه های درسی کشور های مختلف دنیا بویژه کشور های  پیشرفته همچنین برنامه های درسی سایر دانشکده های دامپزشکی کشور  به عنوان پشتیبان علمی و نظرات اساتید، دانشجویان، دانش آموختگان  و افراد شاغل در مناسب اداری و صنایع مرتبط با رشته به عنوان افراد صاحب نظر و خبره ارکان و مبانی اصلی بازنگری درسی را تشکیل می دهند. دردانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی برنامه های آموزشی در مقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اکثر رشته ها بازنگری شده و تعداد ی هم در حال بازنگری است. ولی صادقانه بگویم که بازنگری رشته دکتری عمومی دامپزشکی با تاخیر و وقفه طولانی در حال انجام است و این تاخیر یکی از نقاط ضعف اساسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی محسوب می شود، با توجه به مبانی الگوی بازنگری درسی امید است با تصویب و اجرای برنامه بازنگری شده از سال تحصیلی آینده، اهداف اصلی مانند روز آمد کردن برنامه آموزشی تطابق آن با نیاز های جامعه، رضایت دانشجویان و افزایش توانمند های علمی و کارایی عملی دانش آموختگان در رشته دکتری عمومی دامپزشکی نیز محقق شود.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

 با توجه به محدودیت های گونه های مورد آموزش در دانشکده های دامپزشکی کشور و باتوجه به مهاجرت تعداد معنی داری از دانش آموختگان این رشته به خارج کشور بعضا مشاهده شده که آموخته های دانشکده های داخل کشور در کشور های مقصد کار آمد نیست نظر شما در این باره چیست؟

گرچه ظرفیت و توانمندی دانش آموختگان رشته های دانشگاهی از جمله دامپزشکی برای ارائه خدمت و اشتغال در سایر کشورها و بوم های فرا ملی یک مزیت و ارزش محسوب می شود.  ولی رسالت و وظیفه اصلی سیستم آموزشی بویژه آموزش عالی ارائه و اجرای برنامه های درسی و آموزشی منطبق بر نیاز های کشور و مقتضیات ملی است به نحوی که بکار گیری دانش آموخته گان به موازات اشتغال تامین کننده ضروریات و اولویت های برنامه های راهبردی و کلان ملی نیز باشد.

منبع: ماهنامه الکترونیک فاخته

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاه (0)

هنوز هیچ دیدگاهی ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان ثبت نام یا ورورد به ناحیه کاربری.
0 کارکتر
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک موقعیت شما
04   تلفن:
09055204638
04  نشانی:
مشهد، خیابان خواجه ربیع، آیت الله عبادی 80 پلاک3
04   پیام کوتاه:
 30003300887766
04    ایمیل:
 info@ fakhtehnews.ir
آیا حساب کاربری نداری ؟ ثبت نام کن

ورود به حساب کاربری

 
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴
 
2025 - Jun - 17