فاخته- در سومین شماره از ماهنامه الکترونیک فاخته به گفتگو با یکی از با اخلاق ترین روسای دانشکده های دامپزشکی کشور پرداختیم؛ دکتر علیرضا شقایق، دکترای تخصصی بیماری های دام های بزرگ و استادیار تمام وقت دانشکده دامپزشکی کرج و رئیس این دانشکده در گفتگویی صمیمی، همراه ما شد. ماحصل این گفتگو را بخوانید؛
- لطفا خودتان را معرفی کنید با ذکر سوابق اجرایی و تحصیلی.
دکتر »علیرضا شقایق« هستم؛ متخصص بیماری های داخلی دام های بزرگ، از سال 1372 به خدمت دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج درآمده ام و در طول حدود 29 سال گذشته قریب به 5 سال مسئولیت بیمارستان تخصصی دام های بزرگ، 11 سال مسئولیت ریاست دانشکده دامپزشکی و 7 سال مسئولیت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را برعهده داشتم و در حال حاضر نیز مجددا مسئولیت دانشکده دامپزشکی را برعهده دارم.
- ظرفیت های انسانی دانشکده شامل تعداد عضو هیات علمی در رده های مختلف استادیار و... را بفرمائید.
دانشکده دامپزشکی پس از نائل شدن تعدادی از همکاران به افتخار بازنشستگی در حال حاضر از وجود حدود 35 عضو هیات علمی تمام وقت و تعدادی از اساتید مدعو بهره مند است و از این تعداد حدود 20 درصد استاد و دانشیار و مابقی استادیار می باشند.
- تعداد رشته های موجود در دانشکده به تفکیک و نیز مقاطع موجود و تعداد دانشجویان در هر مقطع را نیز عنوان کنید.
در حال حاضر دانشکده دامپزشکی دارای رشته بهداشت مواد غذایی با حدود 200 دانشجو در مقطع کارشناسی، دکتری عمومی دامپزشکی با حدود 800 دانشجو و دکتری تخصصی در رشته های انگل شناسی، مامایی و بیماریهای تولید مثل، جراحی دامپزشکی و بهداشت و بیماری های پرندگان با قریب به 100 دانشجو می باشد.
- امکانات دانشکده نظیر بیمارستان و کلینیک تخصصی، آزمایشگاه و... را ذکر کنید.
مجموعه دانشکده دامپزشکی مشتمل بر ساختمان اصلی دانشکده واقع در مجتمع دانشگاهی، دارای کلیه امکانات آموزشی و پژوهشی و 10 آزمایشگاه تخصصی و 2بیمارستان آموزشی و پژوهشی دام های بزرگ واقع در نظرآباد شامل؛ بخش های بیمارستانی داخلی، جراحی، طیور، تصویربرداری، اندوسکوپی، آزمایشگاه و مجموعه گاوداری، سالن پرورش طیور، اصطبل، مانژ سوارکاری و غیره در زمینی به مساحت 9هکتار می باشد و بیمارستان دام های کوچک واقع در عظیمیه کرج شامل؛ بخش های داخلی، جراحی، آزمایشگاه و تصویر برداری می باشد.
- تاریخچه مختصری از تاسیس دانشکده دامپزشکی کرج را بفرمائید.
دانشکده دامپزشکی در سال 1363 با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی دامپزشکی فعالیت خود را آغاز و از سال 1367 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی نمود و به مرور به جذب دانشجو در مقطع کاردانی پایان داد. سپس نسبت به پذیرش دانشجو در رشته بهداشت مواد غذایی در مقطع کارشناسی و از سال 1393 به بعد اقدام به پذیرش دانشجو در 4 رشته دکتری تخصصی و دستیاری نموده است.
- مهم ترین نقاط قوت دانشکده دامپزشکی کرج کدام موارد هستند.
از جمله مهمترین نقاط قوت دانشکده دامپزشکی منطقه جغرافیایی بسیار مستعد، امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی و کادر هیات علمی بسیار توانمند، همدل، دلسوز و کارآمد است که موجب تربیت دانش آموختگانی شده است که در عرصه های علمی و کار و فعالیت حرفه ای همواره درخشیده اند. این دانشکده در طول فعالیت خود همواره در ارزیابی های بعمل آمده در سطح بهترین دانشکده های دامپزشکی کشور قرار داشته است.
جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)
- مهم ترین معضلات و مشکلات این دانشکده کدام موارد هستند
از جمله مشکلات فعلی دانشکده نیاز به بروز نمودن برخی از امکانات آزمایشگاهی و کلینیکی و همچنین لزوم تغییر محل بیمارستان دام های کوچک است که خوشبختانه در حال انجام است.
- برای ارتقای سطح دانشکده، چه اهداف و برنامه هایی دارید و در چه زمانی قابل دست یافتن هست؟
ارتقای سطح دانشکده، یک روند همیشگی و جاری است و همانطور که قبلا گفتم بروز نمودن امکانات و تغییر محل بیمارستان و در نتیجه افزایش مراجعات به بیمارستان ها جهت ارتقا سطح کیفی آموزشی و پژوهشی از اهداف اصلی است و همچنین آغاز فعالیت در رشته تخصصی بهداشت مواد غذایی نیز یکی از اهداف آتی است که تصور می کنم این اهداف در سال آتی محقق خواهد شد.
- اگر فرزند خودتان بخواهد انتخاب رشته کند آیا رشته دامپزشکی را به او توصیه می کنید؟ چرا؟ لطفا توضیح دهید.
رشته دامپزشکی رشته با ارزشی است و با سلامت انسان و دام رابطه تنگاتنگ دارد و از جمله رشته های محبوب و البته بسیار دشوار است. بله اگر علاقمند باشد که شرط نخست است به جوانان علاقمند و سختکوش که همگی را چون فرزند خود میدانم تحصیل در این رشته را توصیه خواهم کرد.
- به نظر جنابعالی، آیا دانش آموختگان دانشکده دامپزشکی از سرفصل های آموزشی ارائه شده طی دوران تحصیل رضایت دارند؟ آیا این سرفصل ها با نیازهای جامعه، تطابق دارند؟
تصور می کنم رضایت نسبی البته با توجه به شناخت نسبی ایشان از رشته وجود دارد. سرفصل ها در سال های اخیر تغییرات بسیار مثبتی داشته است و به نظرم تطابق بیشتری با نیازهای جامعه یافته است.
11. با توجه به محدودیت گونه های مورد آموزش در دانشکده های دامپزشکی کشور و با توجه به مهاجرت تعداد معناداری از دانش آموختگان این رشته به خارج از کشور، بعضا مشاهده شده که آموخته های دانشکده های داخلی در کشورهای مقصد کارآمد نیست؟ نظر شما در این باره چیست؟
به طور کلی در تمامی دانشکده های دامپزشکی، استفاده از منابع اصلی علمی، مشترک و فراگیر است و دراین خصوص تفاوتی وجود ندارد ولیکن هر کشور بر اساس مقتضیات خود و بیماری های بومی مسلما تمرکز بیشتری بر برخی از مطالب دارد و ما ملزم به فراهم ساختن بستر مناسب جهت رفع نیازهای کشور خود هستیم.
۱۲. اگر حرف ناگفته ای باقی مانده بفرمائید
در خاتمه امیدوارم که با نظارت بیشتر بر دانشکده های دامپزشکی و بهبود کیفیت علمی و مهارتی دانش آموختگان و استفاده بهینه از نیروهای با ارزش دامپزشکی شاهد شکوفایی هرچه بیشتر در زمینه ارتقا سطح سلامت جامعه، پاسداری از سرمایه های دامی و کاستن از درد و آلام حیوانات و بهبود شرایط زیستی آنها باشیم.